ΔΡ. ΜΑΡΙΑ ΨΩΜΑ: ΟΤΑΝ ΜΙΛΑΕΙ Η ΕΙΔΙΚΟΣ…

on .

Ποιος ο ρόλος της ψυχολογίας στη νόσο της παχυσαρκίας; Υπάρχουν τροφές «σύμμαχοι» της ομορφιάς; Πώς μπορούμε να παρατείνουμε τη νεότητα; Τις επιστημονικές απαντήσεις στα παραπάνω και σε πολλά ακόμη ερωτήματα μας δίνει η διδάκτωρ του πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Ψωμά. Διαβάστε την… προσεκτικά!

Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με την ιατρική και συγκεκριμένα με την ιατρική της παχυσαρκίας και της αντιγήρανσης;

Υπήρξα παχύσαρκο παιδί και έχω βιώσει έντονα τον ρατσισμό και την κοροϊδία στην ευαίσθητη σχολική ηλικία. Τα παιδιά άλλωστε είναι οι πιο σκληροί κριτές. Στην αρχή της εφηβείας μου κατάφερα με πολύ αγώνα να χάσω όλα τα περιττά κιλά χωρίς καμία καθοδήγηση. Αυτή την καθοδήγηση λοιπόν που εγώ στερήθηκα έκανα σκοπό της ζωής μου να προσφέρω σε όσους πάσχουν από τη νόσο της παχυσαρκίας. Αυτό ίσως να με ώθησε και στην επιλογή του επαγγέλματός μου.

Έτσι κι αλλιώς από την αρχή της καριέρας μου στόχευα στη βελτιστοποίηση της υγείας που ως αφετηρία θα είχε την απώλεια κιλών. Ως ιατρός πάντα με ενδιέφερε να διορθώσω τα προβλήματα υγείας που είχε ο κάθε ασθενής-παχύσαρκος, διότι η παχυσαρκία είναι νόσος. Γι΄αυτό και πάντα απαιτώ εξετάσεις αίματος για να ξεκινήσουμε το πρόγραμμα. Έτσι πήρα την απόφαση να εμπλακώ με την Ιατρική της Αντιγήρανσης, μια μετεκπαίδευση πολύ δύσκολη διότι προϋποθέτει εν τω βάθει μελέτη της ενδοκρινολογίας και των ορμονών. Οι περισσότεροι τη συνδέουν με την ομορφιά, αλλά κυρίως στοχεύει στην πρόληψη χρονίων παθήσεων, όπως διαβήτης, αυτοάνοσα, οστεοπόρωση και στη διαχείριση δύσκολων ορμονικών θεμάτων, όπως κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης και τέλος την εμφάνιση και το λαμπερό δέρμα. Σημασία δεν έχει η διάρκεια ζωής αλλά η ποιότητα αυτής.

Ακούω συχνά ανθρώπους να λένε ότι ενώ ακολουθούν «κατά γράμμα» μία δίαιτα, δεν χάνουν βάρος. Γιατί συμβαίνει αυτό και τι ρόλο παίζει ο ψυχολογικός παράγοντας;

Θα απαντήσω ως ιατρός γιατί δεν είμαι διαιτολόγος. Το Α και το Ω στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας είναι η ψυχολογία. Τα κιλά είναι η κορυφή του παγόβουνου. Οι περισσότεροι καλύπτουν συναισθηματικά κενά και προσπαθούν να απαλύνουν πληγές από κακοποίηση, συσσωρευμένο θυμό, απώλεια αγαπημένου προσώπου, κάποιο άσχημο διαζύγιο. Εκεί είναι πολύ ωφέλιμη η παρουσία του ψυχολόγου. Γι΄αυτό στο κέντρο αντιγήρανσης που έχω φτιάξει “Dr Psoma Wellness” συνεργάζομαι και με ψυχολόγο και με φυσίατρο που εφαρμόζει βελονισμό, ο οποίος βοηθάει πάρα πολύ στη διαχείριση της όρεξης -ιδιαίτερα για γλυκά- και των βουλιμικών κρίσεων.

Η επιθυμία των ανθρώπων να παρατείνουν τη νεότητα όσο γίνεται περισσότερο είναι δεδομένη και μάλιστα συχνά οδηγεί σε ακρότητες. Τι πρέπει να κάνουμε για να έχουμε μια όμορφη και νεανική εμφάνιση; Θα μας πείτε μερικά «μυστικά» αντιγήρανσης;

1. Πάθος για ζωή, δημιουργία, αγάπη γι’ αυτό που κάνουμε. Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από το να ξυπνάμε το πρωί και να αγκομαχούμε για τη δουλειά μας. Αντισταθείτε στα «πρέπει» και βάλτε τα «θέλω» σας μπροστά. Ο οργανισμός διαισθάνεται την καθημερινή πάλη και αυξάνει τις ορμόνες του στρες οι οποίες μας γερνάνε.

2. Εσωτερική ηρεμία. Είναι δύσκολο να το πετύχετε. Θέλει πιθανόν αναθεώρηση της ζωής και εστίαση στα βασικότερα σημεία της. Δεν ασχολούμαστε με μικροπράγματα. Αφιερώστε 10 λεπτά δύο φορές την ημέρα στο να ηρεμήσετε. Προσευχηθείτε, κλείστε τα μάτια και σκεφτείτε κάτι όμορφο, κάντε yoga, taichi, διαλογισμό. Αναπνεύστε σωστά. Η σωστή αναπνοή διατηρεί την ισορροπία συμπαθητικού και παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος.

3. Σωστή διατροφή, «Είμαστε ό,τι τρώμε». Αν δεν πάρουμε τα σωστά θρεπτικά στοιχεία (βιταμίνες, μέταλλα, αμινοξέα) ο οργανισμός φθείρεται. Το κεντρικό νευρικό σύστημα αποδυναμώνεται, ο ρυθμός του μεταβολισμού επιβραδύνεται, το συκώτι και το έντερο -τα βασικότερα όργανα αποτοξίνωσης- υπολειτουργούν. Συχνά, μικρά γεύματα που δεν αυξομειώνουν το σάκχαρο του αίματος, με τα απαραίτητα αμινοξέα και ωφέλιμα λιπαρά, είναι η συνταγή της επιτυχίας. Φρούτα, λαχανικά καθημερινά, με τα χρώματα του ουράνιου τόξου, οργανικά ή πλυμένα καλά με εκχύλισμα σπόρων γκρέιπφρουτ. Λιπαρά ψάρια, κρέατα από ζώα που τρέφονται με γρασίδι και αβγά από κότες ελευθέρας βοσκής. Από τις βασικότερες θεωρίες για αντιγήρανση είναι  «ο θερμιδικός περιορισμός» (caloricrestriction).

4. Πολύ νερό. Είμαστε 70% νερό. Ο οργανισμός γερνάει χωρίς την απαραίτητη υγρασία και οι ιστοί δεν αναπλάθονται. Πολύ νερό! Κατά προτίμηση φίλτρου και αποφυγή αλκοόλ. Σίγουρα το κόκκινο κρασί περιέχει ρεσβερατρόλη -από τα καλύτερα αντιοξειδωτικά, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να πίνουμε μπουκάλια. «Παν μέτρον άριστον».

5. Καλός ύπνος. Είναι απαραίτητες τουλάχιστον 6 ώρες ποιοτικού ύπνου οι οποίες να περιλαμβάνουν το διάστημα 12-4 το πρωί όπου εκκρίνεται η ορμόνη της αντιγήρανσης. Ιδανικά θα ήταν και 10-30 λεπτά σιέστα το μεσημέρι. Αναπλάθονται τα κύτταρα του εγκεφάλου και μειώνεται ο κίνδυνος για καρδιαγγειακά νοσήματα, σακχαρώδη διαβήτη και Αλτσχάιμερ.

6. Άσκηση. Σωστή και ποιοτική όμως, και όχι υπεράθληση. Μπορεί να είναι το γυμναστήριο, το γρήγορο περπάτημα, το κολύμπι, οι δουλειές του σπιτιού, η βόλτα με τον σκύλο. 20-30 λεπτά καθημερινά πρέπει να είναι η βάση. Προσέξτε τη σωστή αναπνοή. Η διαφραγματική αναπνοή -αυτή των τραγουδιστών- είναι η ιδανική. Η yoga μπορεί να σας το διδάξει αυτό.

7. Ιατρικές εξετάσεις και χορήγηση συμπληρωμάτων διατροφής. Ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα περιλαμβάνει βιοχημικές και ορμονολογικές εξετάσεις αίματος, ούρων, σάλιου, μέτρηση βιταμινών, μετάλλων, αμινοξέων και λιπαρών οξέων. Μόνο ένας εξειδικευμένος ιατρός με εμπειρία μπορεί να τις εκτιμήσει και να προχωρήσει σε θεραπεία και σχεδιασμό ολοκληρωμένου προγράμματος.

Ποια είναι η γνώμη σας για τις χημικές δίαιτες και τα χάπια αδυνατίσματος; Είναι ασφαλείς οι δίαιτες που «υπόσχονται» μεγάλη απώλεια κιλών σε μικρό χρονικό διάστημα;

Είμαι κατά όλων των ακραίων προσεγγίσεων και δεν πιστεύω σε μαγικές λύσεις και χάπια. Το παν είναι η αλλαγή διατροφικής συμπεριφοράς και τρόπου ζωής.

Υπάρχουν τροφές «σύμμαχοι» της ομορφιάς; Για παράδειγμα ποιες τροφές ωφελούν το δέρμα και τα μαλλιά μας; 

Βεβαίως και υπάρχουν. Είναι οι τροφές που είναι πλούσιες σε αμινοξέα, σε Β βιταμίνες (αβγό, άπαχο κρέας) σε Ω3 λιπαρά οξέα (λιπαρά ψάρια: σολωμός, τόννος, σαρδέλες, ο λιναρόσπορος και το αβοκάντο). Και φυσικά οι αντιοξειδωτικές τροφές (λαχανικά στα χρώματα του ουράνιου τόξου, πράσινο τσάι, μυρωδικά, μούρα, Gojiberries).

Θέλουμε να σας γνωρίσουμε καλύτερα…

Ποια ήταν η τελευταία φορά που χρειάστηκε να κάνετε δίαιτα;

Δεν έχω κάνει δίαιτα, όμως γενικά προσέχω και εφαρμόζω διατροφή αντιγήρανσης που προτείνω. Δεν τρώω ζάχαρη, δεν μου αρέσει το ψωμί (αν και Ψωμά!), τρώω πολύ ψάρι και έχω εξάρτηση από τους ξηρούς καρπούς.

Μαγειρεύετε; Ποιο είναι το αγαπημένο σας φαγητό;

Δυστυχώς δεν μου αρέσει καθόλου η μαγειρική. Τα αγαπημένα μου φαγητά είναι ο σολωμός και τα ρεβύθια.

Ποιο είναι το προσωπικό σας motto;

«Ό,τι δεν μας σκοτώνει μας κάνει πιο δυνατούς».

Τι δεν παραλείπετε ποτέ να κάνετε μέσα στην εβδομάδα για τον εαυτό σας;

Να περιποιηθώ το πρόσωπό μου 3 φορές την εβδομάδα, τη γυμναστική μου την οποία λατρεύω και θα ήθελα, αν είχα χρόνο, να κάνω περισσότερο.